Tim började på FörsäkringsGirot 2017 och har spelat en central roll i företagets utveckling.
Han startade kundserviceteamet som dagligen stödjer FörsäkringsGirots kunder med deras utmaningar och behov. I slutet av 2023 tog Tim ett nytt steg i karriären och bytte till avdelningen för IT- och Affärsutveckling, där han idag arbetar som testare. Rollen är avgörande för FörsäkringsGirots tillväxtresa och utvecklingen av en ny plattform för tjänstepensionsadministration.
Tims långvariga intresse för IT, datorer och teknik har gjort honom till en expert på FörsäkringsGirots administrativa system, COINS. Denna expertis banade väg för hans nya roll som testare i företagets nästa generations systemstöd.
Hur kommer det sig att du valde att arbeta på FörsäkringsGirot?
– Jag hade egentligen ingen tidigare koppling till FörsäkringsGirot när jag började, men min sambo som arbetar i samma bransch hade en positiv bild av företaget. Dessutom kändes det rätt från start – jag hade en bra magkänsla.
Hos tidigare arbetsgivare arbetade jag främst med konsumenter i en B2C-relation, men jag ville byta bana och fokusera på B2B. För mig innebär B2B en annan typ av dynamik, eftersom man representerar ett företag och fattar beslut som ofta påverkar många fler människor. Det är också otroligt givande att ha kunnat utvecklas från en roll inom kundservice till en mer teknisk roll, vilket passar perfekt med mitt intresse för IT och teknik.
Vad är den största utmaningen med ditt jobb?
– Den största utmaningen är att snabbt ta in och bearbeta stora mängder information. Jag behöver ha en bred kompetens för att kunna fatta snabba beslut och prioritera rätt. Just nu fokuserar jag på att sätta mig in i vår nya plattform och förstå all logik bakom, samtidigt som vi arbetar i ett högt utvecklingstempo.
Vad har varit det roligaste uppdraget hittills på FörsäkringsGirot?
– Det jag uppskattar mest är den starka gemenskapen bland kollegorna. På mina tidigare arbetsplatser har jag aldrig upplevt samma nivå av samarbete och lagkänsla som här. Det sociala umgänget, både under och utanför arbetstid, gör verkligen jobbet roligt.
En annan höjdpunkt är den kompetensutveckling jag får genom att arbeta i en ny bransch och inom B2B. Jag får lära mig ett helt nytt system, samtidigt som jag utvecklas personligen i min nya roll. Kombinationen av att lära nytt och få växa i ett företag som stöttar utveckling är otroligt givande.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Dagen börjar med en avstämning i teamet där vi går igenom om något blockerar oss som grupp eller enskilda kollegor. Vi planerar också om det behövs, exempelvis vid deadlines, och ser till att resurserna fördelas rätt.
Efter det handlar en stor del av min dag om att testa och utvärdera vårt nya systemstöd. Det gäller att vara nyfiken och lyhörd – ju mer insatt man är i verksamhetens processer, desto enklare är det att bidra med förbättringsförslag.
En annan viktig del av jobbet är att delta i morgonmöten och veckovisa avstämningar. Här fångas våra idéer och förbättringsförslag ofta upp direkt. Vi arbetar proaktivt för att förbättra våra kundrelationer och hitta lösningar som förenklar våra kunders vardag. Jag upplever verkligen att det är högt i tak på FörsäkringsGirot, och att idéer och initiativ alltid tas på allvar.