CASE

Hur VR säkerställer att tjänste- pensionen blir rätt för alla anställda

Nya Förändringsrapporteringen

FörsäkringsGirots utvecklingsteam har under en längre tid arbetat med att ta fram ett helt nytt gränssnitt för Förändringsrapporteringen. Syftet med den nya designen är att förenkla för er, så att ni får bättre överblick och en bättre kontroll.

Se en film om nya Förändringsrapporteringen eller ta de av en manual för hur du bäst använder dig av den förbättrade tjänsten. Vi har också listat vanliga frågor och svar för att på bästa sätt hjälpa dig som förändringsrapporterar.

Se filmen om nya Förändringsrapporteringen


Se informationsfilmen för en grundlig genomgång


Vanliga frågor och svar:

Det korta svaret är ett fräscht och uppdaterat gränssnitt, som ska förbättra och underlätta för dig när du rapporterar. Om jag ska utveckla det lite och ge exempel på förbättringar skulle det till exempel vara att du kan välja att rapportera på koncernnivå eller ett bolag i taget. Du kan i nya förändringsrapporteringen rapportera till alla mottagare från samma vy. Det är enklare att anpassa sin vy efter egna behov. Nya funktioner för att filtrera och söka fram utvald data i rapporteringen. En annan fördel är att alla händelser är samlade per person.

Vår plan är att alla kunder ska använda sig av nya förändringsrapporten i maj. Vi kommer att släppa på kunderna i kluster för att på det sättet kunna vara behjälpliga i övergången då det kan uppstå frågor och kanske behövas lite hjälp. Mer information om det kommer längre fram.
Det är kontoadministratör som delar ut behörigheter till den nya förändringsrapporteringen. Vill man redan nu gå över till att Förändringsrapportera i nya förändringsrapporten så ska ni meddela oss via kund@fgirot.se att ni är på väg att kliva över. Ta sedan kontakt med din kontoadministratör som delar ut behörighet genom att bocka i behörigheten ”förändringsrapportering”.

Välj att högerklicka på menyvalet till vänster och välj öppna i nytt fönster eller ny flik.

Om du är inne i Förändringsrapporteringen ska du klicka på den anställdes namn eller personnummer. Du kan även klicka på namnet eller personnumret när du är inne i menyvalet ”Anställda” till vänster. Det samma gäller menyvalet ”Avvikelser”.

Högerklicka på raden/raderna som innehåller den lön respektive det datum du vill ändra. Välj passande alternativ i listan som dyker upp.

Högerklicka på händelseraden du inte vill skicka och välj det alternativ som passar bäst, går exempelvis välja:

  • Bevaka inte förrän (innebär att händelsen blir låst för ytterligare bevakning till och med den angivna perioden).
  • Redan rapporterad (innebär att händelsen uppdateras i COINS utan att informationen rapporteras vidare till leverantören).
  • Skicka inte (innebär att den inte skickas denna månad och kommer bevakas igen i nästa månad om den fortfarande är aktuell).
  • Skall aldrig anmälas (innebär att individen inaktiverad på vald mottagare. OBS! Manuell åtgärd krävs i dessa fall för att återställa status).

Orange = Det finns en förändringsrapport att hantera och godkänna

Blå = Förändringsrapporten är godkänd, men inte skickad till mottagaren/mottagarna

Grön = Förändringsrapporten är godkänd och skickad till mottagaren/mottagarna

Grå = Förändringsrapporten saknade händelser denna period

Förändringsrapporteringen har optimerats för bättre prestanda, vilket innebär att Förändringsrapporteringen laddas allt eftersom man scrollar nedåt. Använd istället filtrering samt sökning på de kolumner som har ett litet förstoringsglas.

Om personen finns i förändringsrapporten högerklickar du på raden och väljer alternativet ”Ny händelse” i listan. Därefter fyller du i de uppgifter COINS efterfrågar.

Om personen inte finns i förändringsrapporten klickar du på knappen ”+ Ny händelse” nere till vänster. Därefter fyller du i de uppgifter COINS efterfrågar.

Tveka inte att kontakta oss på kund@fgirot.se